Opleiding

Wanneer je bij ons begint met zweefvliegen, start je zweefvliegopleiding direct. Deze biedt Stabilo aan i.s.m. de Nijmeegse Aeroclub (NijAC).

In het begin van je opleiding vlieg je in een tweezitter. Jij zit voorin met een ervaren instucteur achter je. Al bij je eerste les vlucht neem je zelf de stuurknuppel in handen. De instructeurs zullen aanvankelijk het meeste vliegen, maar elke vlucht krijg je meer verantwoordelijkheden. Zo leer je stukje bij beetje het vliegtuig te beheersen. In 50 à 100 vluchten leg je doorgaans de basis voor het maken van een veilige en verantwoorde vlucht. De instructeur zegt dan op een heuglijke dag dat je "solo" mag. Je gaat voor het eerst in een eenzitter vliegen. Dit is altijd een bijzonder moment dat gevierd wordt met een krans en een drankje. Je eerste solo zul je nooit van je leven vergeten.

Als "solist" kun je nog veel leren, je staat onder toezicht van een instructeur en bouwt zo veel ervaring op. Als je voldoende ervaring hebt en het theorie-examen hebt behaald, mag je praktijkexamen doen voor je zweefvliegbewijs.


Vliegdag

Een vliegdag begint met een briefing om 9 uur 's ochtends. In de briefing bespreekt een instructeur het weer en wordt besloten met welke vliegtuigen gevlogen zal worden. Daarna worden deze vliegtuigen uit de hangar gehaald en uitgebreid geïnspecteerd. Vervolgens worden ze naar de startplaats gebracht en wordt ook de lier opgesteld.

Een instructeur maakt de eerste vlucht waardoor hij een beter inzicht heeft over de vliegcondities en zodat hij beter les kan geven. Hierna gaat iedereen op zijn eigen niveau verder. Beginnende vliegers gaan met een instructeur in een tweezitter omhoog. Solisten en zweefvliegbewijshouders vliegen vooral in de eenzitters.

Op een vliegdag maak je meestal 3 à 4 starts. Afhankelijk van de thermiek duurt een vlucht tussen de 7 en 45 minuten. Op een vliegdag zie je dat zweefvliegen een echte teamsport is. Wanneer je niet aan het vliegen bent, help je met aanhaken van vliegtuigen, gelande vliegtuigen terugslepen, nieuwe kabels naar de startplaats brengen of de lier bedienen.

We vliegen in principe tot zonsondergang, en sluiten daarna af met het wassen en terugzetten van het gebruikte materiaal. De echte afsluiting vindt meestal plaats met een biertje in ons clubhuis of de Zweef-inn, het café op het zweefvliegveld van Malden.